Oulun alueen toimitilat

Tämänkertainen blogimme luotaa tilannetta Oulun alueella ja sitä, mitä toimitilan vuokrauksessa kannattaa muistaa.

Toimitilaa Oulun alueelta etsiville hyviä uutisia! Oulun seutu tarjoaa runsaasti laadukkaita toimitilavaihtoehtoja, varsinkaan kun ei rajaa omaa etsintäänsä koskemaan vain tiheästi rakennettua keskusta-aluetta. Vain siihen keskittyminen pudottaisi helposti pois hyviä ehdokkaita. Kartoita siis suosiolla tiloja alusta saakka vähän kauempaakin.

Esimerkiksi noin 20 minuutin ajomatkan päästä Oulun ydinkeskustasta on tarjolla runsain mitoin erilaisia toimitiloja. Vaikkapa Haukipudas, Oulunsalo ja Kiiminki saattavat tarjota houkuttelevan ratkaisun toimitila-asioiden parissa painiskelevalle yrittäjälle tai yritykselle. Valikoimaa riittää yksittäisistä työhuoneista todella laajoihin tilakokonaisuuksiin – pinta-alaa löytyy siis sekä pienen että suuren yrityksen tarpeisiin.

Vähintään kohtuullisen etäisyyden päässä toimitiloista löytyy useassa tapauksessa myös kattavia palveluita, kuten kauppoja, posti- ja logistiikkapalveluita, auditorio, kokoustiloja ja -palveluita, lounaspaikkoja, työterveyspalveluita, liikuntapaikkoja ja muuta arkea sujuvoittavaa.

Toimitilojen sijainti keskustassa on harvoin välttämättömyys

Monelle yritykselle toimiminen kaupungin keskustassa ei ole edes välttämättömyys. Päinvastoin se saattaa jopa olla yrityksen toiminnan kannalta etu, että sijainti on ydinkeskustan ulkopuolinen. Mietitäänpä vaikka liikkumista itse tiloihin – parkkipaikkoja ei ole keskustassa liikaa ja vaikka olisikin, pysäköinti saattaa olla aika arvokasta. Ja ruuhkatkin vaikeuttavat osaltaan kulkemista. Jos olet työnantaja, tiedät varmaankin sen, että työntekijäsi arvostavat todennäköisesti sitä seikkaa, että töihin on helppo tulla ja toimitilat ovat viihtyisät. Niin ja asiakkaidenkin pitäisi päästä käymään helposti paikan päällä.

Luonnollisesti aivan keskustan sykkeessä sijaitsevien toimitilojen vuokraus saattaa tulla tyyriiksi. Löytyipä netistä muutaman vuoden takainen uutinen. Sen mukaan aivan Oulun keskustassa sijaitsevien pienten liiketilojen neliöhinta saattoi olla jopa yli 100 euroa neliöltä. Näin siis tuolloin. Tämän päivän hintatasoon tämä blogi ei ota sen tarkemmin kantaa, mutta sen voi todeta varmana asiana, että ydinkeskustan toimitilojen vuokrat ovat huomattavasti kovempaa luokkaa kuin vähän kauempana keskustassa olevien tilojen.

Toki jollekin yritykselle sijainti keskustan sydämessä voi olla liiketoiminnallisista syistä tai esimerkiksi brändin näkymisen kannalta tärkeä asia, joten silloin voi olla järkevää toimia siellä missä on vilinää. Jokaisen yrityksen onkin syytä pohtia sitä tykönään, kuinka keskeisessä asemassa toimitilojen sijainti yrityksen arjen kannalta oikein on. Ja ennen kaikkea sitä, kuka keskustan sijaintia oikeastaan arvostaa eniten? Työntekijät, sidosryhmät vai asiakkaat?

Siinä vaiheessa, kun selvität toimitilojen vuokrakustannuksia, kannattaa vertailla hieman myös naapurissa sijaitsevien toimitilojen hintaa ja yleensäkin koko alueen keskimääräistä hintatasoa. Pienenä ohjenuorana voi pitää, että alueiden kesken hintatasossa on eroja – jopa suhteellisen lyhyelläkin etäisyydellä.

Toimitilat, joustavasti muutoksia

On varsin tavallista, että toimitiloissa (jotka eivät ole aivan uudenkarheita) saattaa olla jotakin pientä laitettavaa. Hieman pintaremonttia siis! Tapetti saattaa repsottaa, lattialista on vähän irti, toimistotilan keittiöön pitäisi uusia vetimet, jääkaappi ja astianpesukone tai jotakin muuta vastaavaa. Voi olla, että yrityksen toiminnan vuoksi tilan oviaukkojakin täytyy suurentaa – varsinkin jos kyseessä on liike-, tuotanto- tai varastotila. Usein viimeksi mainitun kaltaiset tarpeet tulevat kysymykseen, kun suunnitellaan esimerkiksi tuotantotilan logistiikan sujuvuutta.

Tässä vaiheessa ei suinkaan kannata alkaa synkistelemään ja luovuttaa. Varsinkin, jos tilat vaikuttavat muuten ihan sopivilta, jopa ihanteellisilta oman yrityksen näkövinkkelistä. Pieniä muutostarpeita ei kannata säikähtää. Ei muuta kuin rohkeasti kysymään toimitiloja vuokraavalta ammattilaiselta, suostuisiko vuokranantaja tekemään ne tai tulemaan ainakin vastaan kustannuksissa. Omalta kohdalta vastineeksi voi tarjota vaikka sitoutumista pitempään vuokra-aikaan.

Yleensä joustavuus on vahva signaali hyvästä vuokranantajasta. Ammattitaitoisen vaikutelman tekee se, että vuokranantaja on aidosti valmis palvelemaan toimitila-asiassa juuri sinun yrityksesi tarpeita ja auttaa sinua löytämään sopivat puitteet. Toimitiloihin erikoistuneesta asiantuntijasta on tietysti myös apua itse tilojen kartoitusprosessissa, joten asian ammattilainen kannattaa ottaa mukaan heti startista.

Memo toimitilan vuokraajalle

Tsekkaa oheinen lista muistettavista asioista liittyen toimitilan vuokraamiseen.

  • Missä toimitilat sijaitsevat?
  • Saavutettavuus: onko tiloihin hyvät kulkuyhteydet? Huomioi myös julkinen liikenne
  • Mikä on tilojen vuokrataso – muista vertailla myös naapurissa sijaitsevien toimitilojen hintaa
  • Etsitkö toimisto-, liike-, varasto- vai tuotantotilaa? Tarvitaanko monitilakokonaisuutta?
  • Tarvitseeko tiloihin tehdä pientä pintaremonttia tai muita mahdollisia muutoksia?
  • Millaisia palveluja niiden läheisyydessä on?
  • Mikä on yrityksesi toimiala ja toimitilojen käyttötarkoitus?
  • Mille aikavälille tarvitset tiloja?
  • Kuinka kauan tilat vastaavat tarpeitasi? Onko järkevää ottaa esimerkiksi alkuun pienemmät tilat ja vuokrata sitten suuremmat?
  • Tarvitsetko kylmää tai lämmintä varastotilaa vai sekä että?
  • Onko toimitiloihin tai niiden lähelle odotettavissa remontteja?
  • Missä sidosryhmäsi sijaitsevat (esimerkiksi tavarantoimittajat ja asiakkaat)?

Vapaat toimitilat Ota yhteyttä

Sivuston toteutus:

Käytämme sivustollamme evästeitä paremman käyttäjäkokemuksen tarjoilemiseen, kävijäliikenteen analysoimiseen, sisällön persoinointiin ja mainosten kohdentamiseen. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu tietosuojaselosteeseemme.